Kontrola celno-skarbowa to procedura, powstała wraz z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej, która w swoich założeniach miała pozwolić na wykrywanie i zwalczanie nieprawidłowości związanych z ciężarem podatkowym, w tym oszustw podatkowych, karuzel VAT i innych przestępstw o charakterze karno-skarbowym. Jednakże praktyka organów pokazuje, iż procedura ta może znaleźć zastosowanie w zakresie przestrzegania szeroko pojętych przepisów prawa podatkowego oraz prawa celnego.

Jaki jest zakres kontroli celno-skarbowej?

Zakres kontroli celno-skarbowej został uregulowany w art. 54 ustawy z dnia 16 marca 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2023.615 t.j.), zgodnie z jego treścią kontroli celno-skarbowej podlega m.in. przestrzeganie przepisów:

  • Prawa podatkowego,
  • Prawa celnego,
  • Prawa dewizowego,
  • Przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Jak przebiega kontrola celno-skarbowa?

Kontrola celno-skarbowa rozpoczyna się wraz z doręczeniem upoważnienia, jednakże w przypadkach wskazanych w przepisach może być przeprowadzona bez wcześniejszego zawiadomienia, jedynie na podstawie okazania legitymacji służbowej.

Podatnik ma 14 dni na korektę deklaracji od dnia otrzymania upoważnienia.

Kontrolujący mają szczególne uprawnienia, mogą przesłuchiwać świadków, przeszukiwać nieruchomości należące do kontrolowanego oraz swobodnie się po nich poruszać, za okazaniem legitymacji.

Kontrola celno-skarbowa powinna trwać do 3 miesięcy, ale może zostać przedłużona.

Kontrola kończy się sporządzeniem wyniku kontroli – jeśli nie wykryto błędów lub podatnik dokona wymaganej korekty, postępowanie podatkowe nie jest wszczynane.

Skontaktuj się z nami!

Jakie są obowiązki kontrolowanego?

Kontrolowany, jego pracownik, osoba współdziałająca z kontrolowanym, podmiot prowadzący lub przechowujący księgi podatkowe lub dokumenty oraz osoba wykonująca czynności podlegające kontroli celno-skarbowej są obowiązani m.in.:

  • Umożliwić wgląd w dokumenty i ewidencje, w tym elektroniczne,
  • Przedstawić na żądanie tłumaczenie dokumentów,
  • Udostępnić towary, urządzenia oraz środki przewozowe oraz zapewniać dostęp do pomieszczeń oraz innych miejsc,
  • Wydawać towary lub dokumenty za pokwitowaniem,
  • Przeprowadzać spis z natury na żądanie organu,
  • Umożliwiać zbadanie towarów,
  • Udzielać wyjaśnień.

Wnioski i rekomendacje

Kontrola skarbowo-celna może być wymagającym procesem, ale odpowiednie przygotowanie i współpraca z organami kontrolnymi pozwalają na zminimalizowanie potencjalnych problemów i ryzyk. Aby ograniczyć ryzyko negatywnych skutków kontroli, podatnicy powinni:

  • Regularnie weryfikować poprawność swoich rozliczeń podatkowych.
  • Prowadzić rzetelną dokumentację księgową i podatkową.
  • Monitorować zmiany w przepisach podatkowych i celnych.
  • Korzystać z profesjonalnego doradztwa podatkowego.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2023.615 t.j.)

Potrzebujesz porady prawnej? Skontaktuj się z nami!